about / press/ book

Aquire: book ‘Short cuts’ : €39,95, at:

https://www.krollermullershop.nl/nl/paul-drissen-short-cuts.html.

     

Drissen’s  oeuvre conveys a nostalgic yearning for the modernist tradition. In paintings of casein and pigment, spatial paper collages and cuttings, he updates the abstract visual idiom of his great predecessors, such as Jacoba van Heemskerk or Henri Matisse. For this, he uses improvisation as a method and explicitly incorporates chance. The result is always an image in a precarious balance, as if it could fall apart at any time, at which point the moment would be over.

Stressing paintings history.     Using certain specific paintings of H Matisse, Jacob van Heemkerk and  others Drissen examines and unravels ‘painting’ itself; the use of colour, form and gesture and their expression in relation and opposite to each other. Furthermore he tries to relate to the way this painting was informed by orientalist and primitivist influences and the way this opened up the field of possibilities to conceive the picture plane and its immediate impact. His critical point of view is the refusal of relating directly to meaning and content because he thinks choosing for painting is primarily relating to its history. Critical acclaims have been made at that time, a hundred years ago. The job of the painter/artist now is to find a way of relating to these material ideologies  by making them trustworthy, shaping an atmosphere of emotional restoration and understanding.

 

 

Paul Drissen is een veelzijdige beeldend kunstenaar, bekend om zijn experimentele en innovatieve benadering van verschillende stijlen, waaronder abstracte schilderkunst, collage, en ruimtelijk papierwerk. Zijn werk onderzoekt vaak de relatie tussen de fysieke en de mentale  wereld, waarbij hij thema’s als perceptie, identiteit en de invloed van ideologien op de mens centraal stelt. Drissen’s werken nodigen uit tot reflectie en creëren een dialoog tussen de toeschouwer en het kunstwerk, door een combinatie van esthetiek en conceptuele diepgang. (Chat GTP)

 

 

Op een bijzondere manier regenereert Paul Drissen voorbeelden uit de kunstgeschiedenis zoals Schwitters en Malevich, en andere abstracte kunstenaars die zich met tijd en ruimte bezighielden. Drissen zoekt gevoelsmatig toenadering tot deze kunstenaars. Zijn schilderijen werken zowel abstract als ruimtelijk dat laatste door de transparante werking van het type bindmiddel dat hij gebruikt; huidlijm en caseïnelijm die zich op de sterk zuigende ruwe canvas en linnen ontmaterialiseerd en de geschilderde vormen en structuren de vrije loop laat. Door de titels die de uitgangspunten onthullen zoeken zijn werken  een onbestemde toenadering tot de kunstgeschiedenis en worden de abstracte uitgangspunten weer door figuratieve beeldvoorstellingen ingenomen …

Francis Feidler